fredag 26. oktober 2012

Første forsøk på bambus.

Tidligere i høst var jeg den heldige vinner som vant en heldress til mini i bambus fra Tiljamid. Har aldri vært borti dette materialet, men helledussen så mykt. Har aldri vært borti maken... Bambusen skal også ha de samme egenskapene som ull, så da måtte jeg prøve å sy noe i dette fantastiske materialet også!
Håper de skjønne søstrene laangt oppi nord holder varmen i bambus også. Gleder meg til tilbakemeldinger!

Stoff: bambus fra Mylly
Mønster: Heilt spesiell og eget på genseren
Str: 86 og 110








Litt info om bambus hentet fra Tiljamid sin side:

"Hvilke egenskaper har bambus?

 
Bambus vokser 100% naturlig uten sprøytemidler.
Bambus er 100% biologisk nedbrytbar. 
Den motvirker erosjon da den har et sterkt rotsystem som holder på jorden, og den er jordforbedrende for andre planter.
Bambus har naturlige antiseptiske, antistatiske og lukthemmende egenskaper, og er bra for sensitiv hud, f.eks personer med eksem eller kontaktallergi.
Bambusen har like god fukt-transporterende evne som ull. 
Bambus har en naturlig høy UV-beskyttelse.
Bambus har varmeregulerende egenskaper som ull og silke. (dvs; den føles varm når det er kaldt og kjølig når det er varmt).
Bambus trenger ikke vaskes ofte eller ved høy temperatur, fordi de ikke tar til seg smuss like lett som f.eks bomull.




Bambus er en ren opplevelse mot huden.
Ikke glem å ta vare på dine bambus klær, så tar de vare på deg. 
Bruk Milo."

5 kommentarer:

  1. Det ble en kjempefin body og genser!! Jeg sydde litt av bambus i fjor, vet ikke hvorfor jeg ikke har fortsatt, er jo et herlig stoff! Det rosa med prikker var skikkelig fint:)

    SvarSlett
  2. Kjempefine kle! Og enig i at bambus er fantastisk mjukt og deilig! Har ein body frå Tiljamiid som er flittig brukt,men har aldri prøvd å sy med det!

    SvarSlett
  3. Kjempefine! Jeg elsker bambus, venter for tiden på en ladning bambusstoffer fra Myllymuksut :-) Skulle egnetlig gjerne ha sydd noe i bambus til meg selv også!

    SvarSlett
  4. Betalte du forresten toll på varene få myllymuskut? Hørt at dei ofte deler opp forsendelsen for å unngå det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselige kommentarer :) Betalte ikke toll. Bestiller alltid for under 200 kr :)

      Slett